rusmir sadic dr.disertacija

Imam Čaršijske džamije stekao zvanje doktora nauka

Dana 27.02.2017. na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, pri Odsjeku za filozofiju, Rusmir Šadić (imam Čaršijske džamije u Tuzli), stekao je zvanje doktora filozofije, pod mentorstvom prof. dr. Line Veljaka i prof. dr. Rešida Hafizovića.

Rad je pisan unutar znanstvenog područja ontologije, dok su problemi kasnije islamske filozofije bili temeljna referentna pozicija. Naime, rad je naslovljen Ontologija Mulla Sadra Shirazija, pri čemu se nastojalo na temelju uvida u orginalnost i značaj njegovog filozofskog mišljenja, ukazati na neutemeljenost teze o „kraju“ islamske filozofije i naznačiti princip kontinuiteta muslimanskog filozofskog mišljenja. rusmir sadic 2017Filozofija Mulla Sadraa Shirazija, premda predstavlja sami vrhunac kasnije islamske filozofije i sintezu ukupnog muslimanskog intelektualnog angažmana, još uvijek nije valjano istražena i ostaje nepoznanica čak većini poznavalaca islamske filozofije. Iako je riječ o orginalnom i opsežnom znanstvenom opusu filozofa iz Shiraza, koji nudi mogućnost dubljeg upoznavanja sa intelektualnom baštinom muslimanskog filozofskog genija ali i nesvakidašnji okvir za komparativni pristup i potpunije razumijevanje između Istoka i Zapada, valja kazati kako je njegova misao neopravdano ostala u sjeni klasika islamske filozofije. Konačno, takvom stanju značajno je doprinijela i teza o „kraju“ islamske filozofije sa smrću Averroesa, koja se nerijetko promicala na Zapadu i koja je postala temeljna referentna pozicija pri svakoj analizi muslimanskog mišljenja.

Transcendentna filozofija (hikma al-muta’aliyya), što je termin kojim Mulla Sadra određuje svoju misao, figurira kao svojevrsna sinteza peripatetičke filozofije Ibn Sinaa, iluminacijske filozofije Suhrawardija, gnostičke teorije Ibn Arebija i temeljnih pozicija muslimanske teologije. Drugim riječima, filozof iz Shiraza u svom tekstu smiruje krajnje domete filozofije (falsafa), gnoze (‘irfan) i teologije (kalam). Riječ je o onoj filozofiji koja njeguje racionalni i demonstrativni pristup, ali koja uključuje i intelektualnu intuiciju kao integralni dio znanja.
Ontologija Mulla Sadraa, kao temeljna pozicija iz koje je mislio sve druge probleme svoje filozofije, označava stvarnu revoluciju unutar muslimanskog filozofskog mišljenja. Naime, njegova ontologija zagovara metafiziku bitka nasuprot metafizike biti koja je do Mulla Sadraovog vremena imala dominantnu ulogu unutar kruga muslimanskih filozofa. To će reći da je učenje o primarnosti egzistencije u odnosu na esenciju (asalat al-wujud) fundamentalna pozicija Mulla Sadraove ontologije, iz koje će motriti najdublja pitanja epistemologije i eshatologije, a čije su najizravnije implikacije učenje o gradaciji bitka kao ontološkom ustrojstvu svega bivstvujućeg (tashkik al-wujud) i prepoznatljivo ekberijanska doktrina o transcendentnom jedinstvu bitka (wahdat al-wujud).
Rusmir Šadić je rođen 1982. godine u Brčkom. Nakon završetka Behram-begove medrese u Tuzli, upisuje Fakultet islamskih nauka u Sarajevu, gdje 2006. dobiva zvanje profesor islamske teologije. Nakon toga, završava prvi cilus studija na Odsjeku za filozofiju i sociologiju Filozofskog fakulteta u Sarajevu, da bi 2012., nakon odbranjenog završnog rada „Egzistencija i transcendencija u filozofiji Karla Jaspersa“, na drugom ciklusu studija istog odsjeka, stekao zvanje magistar filozofije. Iste godine, upisuje poslijediplomski doktorski studij filozofije na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, gdje i stječe zvanje doktora filozofije, kako je naprijed i naznačeno. Temeljna područja njegovog znanstvenog interesa su ontologija, filozofija religije i islamska filozofija.
Znanstveni radovi:
– Šadić, Rusmir; Komunikacija kao izvor egzistencije, Logos – časopis za filozofiju i religiju, Vol. 1, br. 1, 2013.
– Šadić, Rusmir; Karl Jaspers i Ibn Arabi – prilozi komparativnoj ontologiji, Zbornik radova: Filozofija egzistencije Karla Jaspersa, Zagreb, 2013.
– Šadić, Rusmir; Transcendencija u Jaspersovoj filozofiji egzistencije. // Znakovi vremena. Vol. 15, br. 57/58, 2012.
– Šadić, Rusmir; Filozofija prirode u mišljenju Ibn Sinaa, Friedricha Schellinga i Stephena Hawkinga, Beharistan – časopis za iranistiku i islamsku kulturu, br. 15, 2011.
– Šadić, Rusmir; Najm al-din Kubra i derviški red kubrawiyya, Znakovi vremena, Vol. 13, br. 48/49, 2010.
– Šadić, Rusmir; Fenomenologija ‘srca’ iz perspektive islamskog ezoterizma, Godišnjak Medžlisa islamske zajednice Tuzla, br. 1, 2010.
– Šadić, Rusmir, Savremenne interpretacije sokratovskog problema, Arhe – časopis za filozofiju, god. 11, br. 21., 2014.
– Šadić, Rusmir; Transcendentna filozofija Mulla Sadra Shirazija, Logos – časopis za filozofiju i religiju, Vol. 3., br. 2, 2015.
Znanstveni skupovi:
– Šadić, Rusmir, Odnos filozofije i religije u mišljenju Ibn Rushda, Mediteranski korijeni filozofije, Split, 2015.
– Šadić, Rusmir, Susret islamskog racionalizma i grčke kulture, Mediteranski korijeni filozofije, Split, 2016.
– Šadić, Rusmir, Problem morala i Svetog – prilozi filozofiji religije, međunarodni simpozij u organizaciji BNZH i Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2016.
– Šadić Rusmir, Principi epistemologije u kasnijoj islamskoj filozofiji, međunarodni simpozij u organizaciji Hrvatskog filozofskog društva, Cres, 2016.
– Šadić Rusmir, Humanistika i kvantitativna ontologija modernog doba, konferencija na Filozofskom fakultetu u Tuzli „Savremeni izazovi i perspektive društvenih i humanističkih nauka,“ Tuzla, 2017.