Muhammedov a.s. govor na Bedru

Sama bitka koja se desila na Bedru između muslimana Medine i idolopoklonika Mekke, u odnosu na velike svjetske bitke, vojno-strategijski je beznačajna.

Ono po čemu je sjajna pobjeda muslimana na Bedru velika je slijedeće:

– ona je velika pouka za sve one koji se bore na putu istine, pravde i slobode, vojnu je predvodio lično Božiji Poslanik (a.s.),

– zorno je muslimane podučio da se do pobjede dolazi uz iskren iman, bespoštednu žrtvu, veliku strpljivost, disciplinu, dobar raspored i planiranje, uz međusobni dogovor (mušaveru), i mudro rukovođenje,

– bitka i pobjeda na Bedru spomenuta je u Kur’anu i uzrokom je objave niza ajeta osme sure El-Enfal, sa duhovnim i šeriatsko-pravnim značenjem,

– događaj se zbio u mjesecu posta-ramazanu,

– nakon niza ustupaka i povlačenja  pred idolatrijom Mekke i njenih silnika, islam i muslimani kao vjera i zajednica okusili su slast pobjede i otvorili nove vidike mnogim koji su, iz bilo kojih razloga, sumnjali u misiju Muhammedovog (a.s.) poslanstva,

– nakon što su muslimani iscrpili sve svoje mogućnosti i kao ljudi i vjernici poduzeli sve što je potrebno za odbranu, obratili su se iskreno dovom Allahu (dž.š.) sa svojim Imamom Božijim Poslanikom na čelu, dobili su potrebnu i obilnu pomoć i podršku vojske Allahovih meleka.

– pobjeda je velika po rezultatima, makar da su oni za mekanske mušrike bili tragični, jer Muhammed (a.s.) i muslimani ne dozvoljavaju dalje krvoproliće i iživljavnje nad zarobljenicima, što je do tad bio slučaj, nego im dozvoljavaju otkup i slobodu. Slobodu su neki zarobljenici mogli steći pod jednim za ono vrijeme, pa čak i za savremeno doba, veoma čudnim uvjetom, a to je da opismene nekoliko djece ili ljudi u muslimanskoj sredini Medine.

Dosta svjetla na sve ovo baca nam makar i kraća analiza uputstva i riječi kojim se Muhammed (a.s.) obratio svojim drugovima (ashabima) pred sami početak bitke na Bedru. Nakon upućene dove Allahu (dž.š.) i opetovane zahvale svom Stvoritelju, Božiji Poslanik je rekao:

“Podstičem vas na ono što vas je Allah podstakao, a odvraćam vas od onoga od čega vas On odvraća! Allah je Veličanstven, zapovijeda istinu i voli iskrenost. Daje dobro onima koji ga zaslužuju, prema stepenu koji imaju kod Boga. Po tome se dobri ljudi spominju i odlikuju  jedni u odnosu na druge!

Došli ste na mjesto stvarnog iskušenja, kad Allah prima od nekog samo ono čime on želi Njegovo zadovoljstvo. Strpljivost (sabur), u teškoj situaciji je ono čime Allah uklanja tegobu i spašava od brige. Strpljenjem se postiže spas na onom svijetu (Ahiretu). Među vama je Allahov vjerovjesnik, ona vas upozorava i zapovjeda vam. Bojte se da vam uzvišeni Allah ne otkrije nešto, zbog čega bi vas omrznuo. A Allah, uistinu veli: “Allahova odvratnost, zaista, može biti veća od vaše odvratnosti prema sebi (El-Mu’min,10).

Pazite na ono što vam je Allah svojom Knjigom naredio i čemu vas je svojim ajetima (dokazima) podučio. Allah vas je podigao nakon što ste bili pali i oslabili. Čvrsto se prihvatite onog čime će vaš Gospodar biti zadovoljan.  Pokažite se pred svojim Gospodarom na ovim mjestima i zalužit ćete Njegovu milost  i oprost koji vam je obećao. Allahovo obećaje je istinito! Govor mu je iskren a kazna žestoka. I ja i vi pripadamo Bogu. Živom i Moćnom. Njegova zaštita nam je zaleđe. U njemu tražimo utočište, na njega se oslanjamo i Njemu se vraćamo. Nek Allah oprosti meni i muslimanima!” (El-Wakidi, Kitabu- l-megazi, Alemu-l-kutub, Bejrut, 1984, I, str.58-59).

Primjetno je u govoru Muhammeda a.s. odsustvo ratnih pokliča, huškanja i praznih obećanja. To je bilo i normalno, jer On kao Božiji Poslanik i nije došao da stvara nered i krvoproliće na Zemlji, nego, naprotiv, da među ljude unosi ljubav i mir (selam). Iz njegovih dova na Bedru, kao i objavljenih kur’anskih ajeta, prije i poslije boja na njemu, vidi se Pejgamberov vjerski motiv, zaštita islama i ljudskih odnosa zasnovanih na njemu.

On moli: “Bože, daj mi obećanu pobjedu, jer ako me nadjača protivnik, ovladat će širk (idolatrija), i neće biti više Tvog ispravnog vjerovanja!” (‘Urwab. Ez-Zubejr, Magazi-resuli-llah, Rijad, 1981. str.141.).

Allah se odazvao molbi svog Poslanika i muslimana i veli: “I kad ste od Gospodara svog pomoć zatražili; On vam se odazvao: Poslaću vam u pomoć hiljadu meleka, koji će jedni za drugim dolaziti”; Allah je to zato učinio da bi vas obradovao i da bi se time vaša srca smirila; a pobjeda je samo od Allaha-Allah je zaista Silan i Mudar” (El-Enfal, 9-10).

“Allah vas je pomogao i na Bedru, kad ste bili malobrojni – zato se bojte Allaha, da biste bili zahvalni” (Ali Imran. 123).

Rezervni oslonac na Allaha (dž.š.) iskren je i aktivan odaziv Njegovoj Uputi, poslušnost sunnetu Njegovog Poslanika, upornost, požrtvovanost, strpljivost (sabur), gledanje na životne realnosti otvorenim očima, kako su to činili ashabi, prije i poslije Bedra, uz stalni međusobni dogovor (mušaveru) činjenice su koje su događaj na Bedru učinile vječito privlačnim i aktuelnim u muslimanskoj sredini, bez obzira na njegovu vremensku i prostornu udaljenost.

Pobjeda na Bedru ostala je da hrani i snaži vjerski duh muslimana, naročito onda kad se osjete ugroženim ili osamljenim, kako ne bi pali u malodušnost, ili kao vjernici izgubili nadu u Allahovu neizmjernu milost i pomoć. Otud je i veza Bedra  sa međusobnom ispomoći i solidarnosti muslimana jednih sa drugima, posebno sa onim u dijaspori, ostala stalna obaveza kako muslimana pojedinaca tako i džemata.

Ilustraciju možete pogledati u većoj rezoluciji i preuzeti ovdje.

Preporod, 01. maja 1988. godine, Broj 9/425, strana 6.

Prevod: Nijaz Šukrić