Allahu Uzvišenom zahvaljujemo na Njegovim svekolikim blagodatima kojim nas daruje, a u njima nalazimo radost, okrepu i nadu da istrajavamo i da Mu stalno budemo zahvalni. Neka su Allahovi blagoslovi i mir na poslanika Muhammeda a.s. koji je poslan ljudskom rodu kao radosna vijesti i opomena prije isteka zemaljskog vremena.
Poštovana braćo, Uzvišeni Allah kaže:
„I kad je Gospodar vaš objavio: „Ako budete zahvalni, Ja ću vam sigurno dati više; budete li nezahvalni, žestoka, će doista, biti kazna Moja.““ (Ibrahim 7.)
Šukr je zahvala Allahu na Njegovim blagodatima srcem, jezikom i tjelesnim organima. Srcem spoznajemo i priznajemo Allahove blagodati, jezikom Mu zahvaljujemo na njima, hvalimo Ga i veličamo, a pokornost u vidu zahvale-šukra iskazujemo djelima. Hamd je specijalni vid zahvale riječima. Allah nam, obraćajući se Davudovoj a.s., porodici, naređuje da ono što radimo, radimo iz zahvalnosti ili kao vid zahvale Allahu: „Radite i budite zahvalni, o porodico Davudova.“ (Sebe’ 13.) Ovaj, kao i mnogi drugi ajeti ukazuju nam na obavezu zahvalnost prema Uzvišenom Allahu. Zdrav razum potvrđuje ovu obavezu, jer onaj koji nam daruje najpreči je da mu budemo zahvalni na njegovim darovima.
Allah je najveći darovatelj koji nam je darovao sve što imamo, stoga je On najpreči da Mu iskazujemo zahvalnost srcem, jezikom i djelima. Jedno od Allahovih imena jeste Eš-Šekur-Prezahvalni, Najzahvalniji. To znači da on za malo pokornosti mnogo nagrađuje, tako da za djela koja činimo određen broj dana u životu daje neizmjernu i neprekidnu nagradu na ahiretu. Onaj ko na dobro uzvrati većim dobrom, za njega se kaže da se zahvalio na tom dobru, dok za onoga koji riječima pohvali dobročinitelja i zahvali mu kaže se da mu je iskazao zahvalnost.
Ako uzmemo u obzir mnogostruko nagrađivanje, u tome je apsolutan samo Allah; jer jedino On nagrađuje neizmjerno i neograničeno, zato što Džennet nikada neće nestati: „Jedite i pijte radosni, za ono što ste u danima minulim zaradili.“ (Hakka 24.) Kad govorimo o zahvaljivanju onda možemo konstatovati da svi oni koji zahvaljuju u osnovi zahvaljuju na nečem što su drugi uradili, jedino Allah zahvaljuje na Svojim djelima, jer je On stvorio i čovjeka i njegova djela. Ako je zahvalan onaj ko zahvali na darovanoj blagodati onda je preče da bude zahvalan onaj koji daruje i zahvali. Od vidova Njegove zahvale jeste da za dobro djelo nagrađuje od deset do sedam stotina puta i više.
Allah je šukr uporedo spomenuo sa imanom kazavši da neće kažnjavati one koji vjeruju i koji su zahvalni: „Zašto bi vas Allah kažnjavao ako budete zahvaljivali i budete vjerovali!?“ (Nisa’ 144.).
On nas obavještava da Njemu zahvalni robovi uživaju posebnu milost: „I tako Mi jedne drugima iskušavamo da bi nevjernici rekli: “Zar su to oni kojima je Allah, između nas, milost ukazao?” – A zar Allah dobro ne poznaje one koji su zahvalni!“ Dakle, Allah ljude dijeli na zahvalne i nezahvalne. Njemu su najmrži nezahvlanost i nezahvlanici, a najdraži su mu zahvalnost i zahvalnici: „Mi mu na Pravi put ukazujemo, pa ili je zahvalan ili nezahvalan.“ (Insan 3.)
Ovo je česta postavka u Kur’anu jer je nasuprot nezahvalnosti, zahvalnost. Uvećanje blagodati Allah je uvjetovao zahvalnošću, a Njegovo uvećanje nema granice: „I kad je Gospodar vaš objavio: „Ako budete zahvalni, Ja ću vam sigurno dati više; budete li nezahvalni, žestoka, će doista, biti kazna Moja.““ (Ibrahim 7.)
Isto tako, naš Gospodar je u većini slučajeva nagradu uvjetovao Svojom voljom dok je nagrada za zahvalu bezuvjetna, obznanivši to u ajetu: „A Allah će zahvalne nagraditi,“ i u ajetu: „I zahvalne ćemo nagraditi.“ (Alu Imran 144 i 145.), čak šta više Allah nas obavještava da je jedan od ciljeva stvaranja ljudi taj da bi Njemu iskazivali zahvalnost: „Allah vas iz nutrina majki vaših izvodi, dok još ništa ne znate, i daje vam sluh i vid i razum-da biste zahvaljivali.“ (Nahl 78.) Primijetićemo da se veliki broj ajeta u kojima se spominju propisi zavraša sintagmom: „Da biste zahvaljivali.“ Naučio nas je i to da Allaha obožavaju oni koji Mu zahvaljuju, a da Ga ne obožavaju oni koji Mu ne zahvaljuju: „i Allahu zahvaljujte, ako, doista, samo Njemu ibadet činite.“ (Bekara 172.)
Draga braćo,
Zahvalnost je na većem stepenu od zadovoljstva jer zahvalnost sadrži zadovoljstvo pa i više od toga dok to nije slučaj u obrnutoj kombinaciji. Nije moguće zamisliti zahvalnost bez zadovoljstva. Zahvalnost predstavlja pola imana. Da bi zahvalnost bila potpuna i ispravna mora se ostvariti pet bitnih elemenata: pokornost i poniznost prema onome kome zahvaljujemo, ljubav prema njemu, priznanje da je blagodat od njega, hvala i zahvala darovatelju blagodati, te da se blagodat ne upotrebljava u harame. Međutim, svjedoci smo da se veliki broj Allahovih blagodati upotrebljavaju u harame i na haram način, stoga nije nikakvo čudo što nam je stanje ovako kakvo jeste. Zbog nezahvalnosti darovana blagodat može biti uskraćena, i to na više načina; da je nestane, da je prisutna ali da je dotična osoba ili jedan narod uskraćen za tu blagodat. Koliko je osoba koje zbog bolesti ili nekih drugih razloga ne mogu uživati u određenim blagodatima? Nekada budemo uskraćeni užitka određene blagodati iako je posjedujemo ili se pak moramo dobro potruditi da do nje dođemo. Svaka blagodat ima svoje pravo, a to je da na nju budemo zahvalni onome ko nam je darovao. Zato budimo zahvalni Uzvišenom Allahu koji nam je darovao sve što posjedujemo u suprotnom bićemo uskraćeni za neke blagodati kao i za uvećanje iste, a nedaj Bože da budemo kažnjeni zbog nezahvalnosti: „I kad je Gospodar vaš objavio: „Ako budete zahvalni, Ja ću vam sigurno dati više; budete li nezahvalni, žestoka, će doista, biti kazna Moja.“
Gospodaru naš! Obaspi nas blagodatima Svojim, uvećaj ih i učini nas najzahvalnijim robovima Tvojim! Bože! Ne daj da budemo od onih koji su nezahvalni pa da nam Tvoje blagodati budu uskraćene! Amin!
Petak, 16. septembar 2022. godine
Mr. Esnaf-ef. Imamović, imam Svijetle džamije Slavinovići