– قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُم مِّثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَن يَشَاء إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لَّأُوْلِي الأَبْصَارِ. (سورة آل عمران:13)
“Imate pouku u dvjema vojskama koje su se sukobile: jednoj, koja se borila na Allahovom putu, i drugoj, neprijateljskoj…To je, zaista dalekovidnim pouka.” (Kur’an, 3:13)
Ramazan za muslimane je, prije svega, mjesec posta i milosrđa. Mjesec ramazan, njegovi dani i noći, su bogata riznica za pouku i nadahnuće, za postizanje i obnovu čovjekove duhovne i umne snage koju će pravilno koristiti u građenju odnosa prema svjetovima u životnom okruženju. Ramazansku vrijednost uvećava činjenica da je to mjesec objave Kur’ana Časnog kao i presudnih događaja u povjesti muslimana: bitka na Bedru i oslobađanje Mekke. Uputa Kur’ana Časnog i Isra i Mi’radž ovjeravaju i snaže vjerovanje muslimana svojom snagom i duhovnim sadržajem kojim zrače, dok Hidžra, Bedr i Feth afirmiraju pojedinca i njegovu ulogu u društvu. Zajednica muslimana, Ummet Muhammeda, a.s., je počašćen sa tri značajna događaju u ramazanu: početak objave Kur’ana Časnog, pobjeda na Bedru i povratak u Mekku.
Hidžra (622.g.) je temeljni iskorak muslimana u organiziranu Zajednicu, sistem, u red i u društveni poredak primjeren vremenu u kojem se dogodila. Bio je to veličanstven odgovor muslimana u toj generaciji na netrpeljivost, zlostavljanja i druge nastranosti toga područja. Uspostava Medinske zajednice je snažna ovjera kvalitete koja će biti krunisana pobjedom na Bedru (624.g.). Bila je to promocija islamskih vrijednosti i najava muslimana kao značajnog faktora u društvenim procesima. Medinska zajednica dobija vojsku koja će čuvati i braniti teritorijalni integritet i suverenitet. I, konačno, povratak u Mekku, 20. ramazana 630.godine, je potvrda ljudskog prava na zavičaj i rodno mjesto.
Ovom prilikom se muslimani podsjećaju na jednu od brojnih blagodati i znamenja ramazana. dan bitke na Bedru (Gazvetu Bedr). Ovo je prva borba Allahova Poslanika, a.s., i ashaba za očuvanje islamskih vrijednosti i afirmaciju Medinske zajednice. Dan bitke na Bedru Kur’an naziva JEVMU-L-FURKAN, određujući ga DANOM VELIKE ODLUKE u kojem se potpuno i definitivno naporima i borbom muslimana, uz neposrednu Allahovu pomoć, razlučila Istina od višestoljetnih naslaga džahilijeta, tmine i zablude. Obaveza muslimana je promišljati poruke Bedra. Uzvišeni Allah nas podsjeća: «Imate pouku u dvjema vojskama koje su se sukobile: jednoj, koja se borila na Allahovom putu, i drugoj, neprijateljskoj…To je, zaista dalekovidnim pouka.» (K, 3:13)
Koliko je važna pobjeda na Bedru, za kasnije generacije, vidi se i po tome što Kur’an Časni o njoj govori više nego o bilo kojoj drugoj u historiji. O porukama Bedra je važno promišljati danas kada određeni faktori na scenu donose strah, netrpeljivost i druge nastranosti koje ugrožavaju ljudsko dostojanstvo i identitet: «I ne budite kao oni koji su, da se pokažu svijetu, nadmeno iz grada svoga izišli da bi od Allahova puta odvraćali…» (K, 8:47)
Nasilnike podstiče šejtan, l.a., predstavljajući im njihove postupke lijepim da bi ponizio ljudski rod. Na Bedru je bio u liku Surake ibn Malika. Govorio je opijenim mušricima: »Niko vas danas ne može pobijediti, a ja sam vaš zaštitnik!», a kada je došlo do sukoba i vidio meleke pobjegao je i rekao:«Ja nemam ništa s vama, ja vidim ono što vi ne vidite, i ja se bojim Allaha, jer Allah strašno kažnjava.» (K, 8:48)
Uzvišeni Allah je dan Bedra imenovao Jevmu-l-furkan u značenju definitivnog odbacivanja šejtanskog uticaja na čestite vjernike (K, 8:41) Bitka je razdvojila istinito od lažnog, vjerovanje od nevjerovanja, pravdu od nepravde, znanje od neznanja i na kraju, to je bilo razdvajanje između dotadašnjih predstava o pobjedi i porazu i njihovih uzroka i nove spoznaje da je pobjeda rezultat istinskog vjerovanja i uvjerenja u pobjedu više nego ratne snage i naoružanja. Na Bedru je jasno osvijetljena šejtanska spletka, Ebu Džehlova zabluda i mnogobožačko poniženje kao što je osvijetljen mjesec uštapu – bedr.
Utemeljena institucija Šure, dogovaranja i savjetovanja među muslimanima o pitanjima i poslovima Ummeta koja posebno dolazi do izražaja na Bedru i tako obavezuje razborite osobe: » … i dogovaraj se s njima!» (K, 3:159) Na Bedru se ovjerila čista vjera, ratne strategija, taktika operative ali i namjere koje su išle zajedno i harmonično sa prirodom ljudske naravi. Na Bedru se Ummet Muhammeda, a.s., ovjerio kao Zajednica od globalnog značaja. Poslanik, a.s., u ime Allaha, za dobro islama i na korist svih muslimana savjetuje se i dogovara sa svim muslimanima pa mu između ostalih Sa‘d ibn Mu‘âz, r.a., kaže: “Mi smo tebi, Allahov Poslaniče dali prisegu, slijedimo Objavu, obećali smo ti vjernost i odbranu od svakog napada. Zato pođi, Muhammede kamo hoćeš i mi ćemo s tobom”, kao što je prije toga Poslaniku se obratio Mikdâd ibn ‘Amr sa riječima: “Pođi, o Allahov Poslaniče, onamo kamo ti Allah zapovijeda, a mi ćemo te svi slijediti i nećemo ti reći kao što su Israilci rekli Musau, s.a.”
Vrijednosti ovjerene na Bedru su dovele do trijumfalnog povratka u Mekku, rodni kraj Časnog Poslanika, a.s., i brojnih ashaba koji će nakon toga otvoriti prostor slobodnog kretanja za sve ljude i trgovačke karavane. U tome bi mogli pouku uzeti i kreatori pravila o slobodama u medrno doba. Muhammed, a.s., i odani ashabi su bolna srca sa suzama u očima napustili rodni kraj, ali su se vratili DOSTOJANSTVENO! Nije bilo žrtava, poniženja i zlostavljanja! Čista srca su pročistila sve pred sobom i samo zdanje Allahove kuće, Kabe u Meki, gdje od tada nema idolatrije i širka! To je trasa uspjeha koja je inspiracija svakoj generaciji u ljudskom rodu i muslimani sa ponosom obilježavaju pobjedu na Bedru i Feth, povratak u Mekku, rodno mjesto Allahova Poslanika, Muhammeda, a.s.
Molim Allaha dž.š. da oprosti meni, vama i svim muslimanima. Molim Ga da nam dâ da u nama trajno svijetli duh Bedra, njegove pouke i poruke. Amin!
Uzvšeni Allahu oplemeni čestita srca muslimana blagodatima ramazana, da ostvare Bedr u sebi i dožive Feth u rodni kraj pronoseći ljudsko dostojanstvo primjereno Tvojoj uputi koju si objavio u ovom časnom mjesecu. Amin!
Ismail Smajlović, direktor Uprave za Vjerske poslove Rijaseta Islamske zajednice u BiH